Analys en onsdag

Efter en totalhavererad kväll kan det vara skäl till lite självrannsakan kanske…

Men man får dock inte låta sig påverkas av att ens bridgeresultat går upp och ned.. Jag tycker det är sunt att skylla på oturen, åtminstone mår jag bättre av det. Ett kort fel direkt efter utspelet kan vara skillnad på botten eller topp, det har nog alla upplevt nån gång. Vi hade som vi tyckte bjudit en korrekt slam, som inte alla hittat. Vår budgivning var 1Sp och jag(V) kontrollräknade 20p och partnern öppnade!! Händer ju inte precis varje dag. Lugn och fin tänkte jag och lade upp 2Ru, fick 2NT som svar, 6NT tänkte jag, men för säkerhets skull kollar jag essen så jag bjöd 4NT. OK, 3 Ess vi kör 6NT!

image

Klöver 3 kom ut från Syd och jag lade stolt upp mina 20 hp, men partnern såg brydd ut… Efter flera övervägande bestämde han sig för klöver 2! Vilket jag tycker var sunt, inte drar man för ett Ess mot 6 NT, sitter ED hos Nord är det ju kört!! Nord lägger damen och kontrar med en klöverhacka som Syd tar med Esset!! Trist, mycket trist! Eller smart mycket smart, du får själv välja, visst är det kul när irreguljära utspel lyckas, när jag själv gör dem är jag överlycklig… Som sagt Klöver kung i första stick och vi har tretton stick och ensamtopp, klöver 2 och ensam botten! Är det någon som sagt att Bridge är lätt?

Rickard

2 kommentarer till Analys en onsdag

  1. Rolf skriver:

    Ack Rickard, besk bägare att tömma. Dra för ess är tänkbart GENOM den starka handen. Fast det blir nog inte rätt flest gånger …

    Men du bör rannsaka dig själv lite – varför bjöd du 2ru? Vad skulle partnern ha svarat för att du skulle vilja spela något annat än 6NT – eller möjligen 7NT?

    Bjud 4NT direkt och du växlar till en tredelad topp i och med att du skyddar din klK.

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Visst är ruterbudet en onödig vägledning, men hur får jag kläm på partnerns styrka med 4NT direkt? Min tanke med 2Ru var att i andra ronden få grepp om ÖH:s styrka, svag lillslam – stark storslam. Men du har rätt det beskedet kanske jag ska få via kontrollbudgivning i stället. Du har oftast rätt, det syns i protokollet! Tack för lektionen.
    Rickard

    Gilla

Kommentera

