Vinnare 2 september

Ekelunds igen!

Ni ser brickorna Kerstin erbjöd sig mata in!

Med hela 70,5% och mer än 2% marginal till tvåan, sedan var det jämnare men Kjell och Kurt knep bronset! Hade jag bara hållt reda på att en ruteråtta var hög hade vi haft 10p mer och fått 176, dvs rusat från 8:e till 3:e plats….

Receptet denna gång var nästan bara gröna brickor, dvs mer än 80% på 8 av 18 brickor, och "storslam" på delkontrakt med avslutning en lillslam i ruter mot Ahlbergs (75%).

Efter ett antal vinnarreportage blir jag mer och mer övertygad att vinst innebär att man måste lyckas bra i delkontraktsbrickorna. Jag förslog bricka 7 där alla ÖV-paren  fått straff utom Ekelunds. Där samma kontrakt (2sp) gällde för såväl topp som botten med resultaten = alternativt –3.

image

Så här redovisar Lars hur det gick till: Spelföringen på bricka 7 gick enl följande

Hj 8 ut från Gunnel. Lars Erik stack med esset och returnerade en klöver. Jag sakade en ruter. Gunnel kl ess. Liten spader i vända  till Lars Erik som tog med esset och spelade en hjärter. Från min sida hj  kung och därefter sp Kkung och spader dam nu sakade Syd en hjärter och jag kunde fortsätta med hjärter. När fyra  kort återstod spelade jag en spader och Nord är inne och får vända från ess  o dam i ruter till bordet Kung -hacka  På så sätt fick jag 8 spel och jämn hemgång.

Jag kunde inte så några missar i det motspelet, essen satt ju inte bra. Man kan ju undra hur Fagerströms gjorde för att få 3 straff mot Leif och Jan?

image

Sedan forsätter Lars att berätta om en annan av topparna: 

Däremot vill jag nämna bricka 6 i vår första omgång mot Hans och Kent.

Kerstin och jag spelar gammeldags marmicöppning  Efter öppning med 2 ruter på Östs hand kom vi till 3 ruter.

Hans spelade ut sp Kung och fortsatte med klöver till mitt /öst/ ess.

Hjärter till bordets nia .  Kent /Nord/ tog för Hj Ess och Kung och fortsatte med spader som jag stal. Därefter var det bara att korsstjäla för tio spel och topp på brickan

Man ska ha lite tur. Det är alltid svårt att spela försvar. Men med ruter ut och ruter i vända  när man kommer in. Går inte kontraktet hem.

Tur eller skicklighet? Nog behövs båda komponenter för att man ska bli vinnare på BBK!

Rickard

Kommentera

