Rond 13 Bricka 22 dubbla eller bjuda

Denna kväll hade Kent och jag istort klarat oss utan allt för många bottnar,

när vi kom till kvällens sista bricka mot Irene o Gudrun.

Irené öppnade budgivningen med 1 ru 10 rena hp och 7 st. Då jag hade

17 hp dubblade jag. Gudrun klev in med 1 hj och Kent bjöd 2 klöver.

Sedan fortsatte vi upp till att Irené bjöd 4 ruter. Då hade jag två val att göra,

antingen straffdubbla eller bjuda 5 klöver. Jag valde att dubbla.Ett i efterhand dumt val och det är bara att gratulera Irené när hon spelade hem kontraktet och fick 710 poäng. Snopet på en i övrigt bra kväll.

Frågan är om man skall offra sig i detta läge.

Hans

3 kommentarer till Rond 13 Bricka 22 dubbla eller bjuda

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej! På denna bricka mot Nötesjö öppnade Lundius öst med 1 ru-D av syd-2hj väst
    3 kl nord-3hj-öst 4kl av syd-pass-pass-pass. Utspel ruE-följt av hj kn.till
    väst ess kung. Nu var väst fast och fick ej stöld på ru då han hade singel så
    kontr.gick hem i 4kl.=nästtopp. Lundius skall ta 2 ggr.ruter och sedan hj.då
    är det 1 back, men de har ju 4 ru och 4 hj. i korten men kunde inte hitta detta.
    Det är inte många som bjuder 3kl.på mina 5 hp, men det visar sig att fega går inte i bridge(då får man inte kyssa flickor).

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jag tror inte Hans att en offring hade hjälpt mycket. Gudrun fegar inte mot oss i varje fall och hade säkert dubblat 5kl för 300 in. 4ru är det optimala kontraktet på brickan och ibland måste man bara låta motståndarna få spela det. Allt annat kostar mer …

    Möjligen att Kent triggade dig mot höjderna med sitt frivilligt bjudna 2kl. Jag hade bara haft till pass. I nästa rond hade jag däremot bjudit – kanske t.o.m. dubblat för att visa lite kort i de svarta färgerna nu när fi målar rött. 3sp är ett det bästa kontraktet för Nord-Syd.

    Bosses kyssbud tillkom efter att även Väst visat viss styrka. Nu kan det inte bli många honnörer över till Nord varför Syd håller igen. Eller för att han sitter mittemot BosseDubbel🙂

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! Kul kommentar ang.kyssbud. Nu tror jag inte min partner höll igen trots att jag satt mittemot,det är inte bra när ens partner har sådan respekt att man inte vågar bjuda utan det var ett klokt överlagt beslut han tog. MEN! varför hittar inte fi ett kontrakt i ru eller hj? det hade både Du och jag säkerligen hittat på något sätt.

    Gilla

Kommentera

