2010-04-22 Rond8 / Rättvisa?

Denna i övrigt tunga kväll hade vi bara tre bottnar, en egenhändigt skapad mot vinnarna Kurt&Kjell, samt två mot Brita&Kristina i åttonde ronden som gav oss 8 poäng. På bricka 35 hade Brita att lösa:

bricka35

I min diskussion med Hans 2010-02-25 hävdade jag att högst sannolikhet är att maska efter damen – inte att spela mot kungen och fälla E-D i andra stick. Så tycker tydligen även Brita som därmed tog en flerdelad topp med 4hj+2. Rättvist ju!

bricka36

På den efterföljande brickan öppnade Kristina med 1hj varpå Brita bjöd 3hj. Visst hade hon öppnat på handen och då två öppningshänder mötas skall utgång bjudas. Nu var det endast tre par i lokalen som duckat utgången och nästan alla gick bet. Denna botten kändes orättvis.

Speciellt som 4hj bör gå hem? Det var endast Gunnel som klarade det (Lars-Erik sitter nog Nord). Man har kanske 3 klöverspel och definitivt 2 spaderspel. Man måste således ha minst 5 trumfspel vilket leder tanken till korsstöld. Och då skall man först ta “stora kort” i den “fjärde färgen” så att inte fi hinner saka ner sig. Således försöka få två klöverspel så fort som möjligt och sedan såga i spader och ruter. Naturligtvis tar man en eventuell hjärtervända med esset …

HJärterkungen ut hittade klubbmästarna och då måste man ha tre klöverspel eftersom man inte tål två hjärtervändor ytterligare. Alltså klöver till djupmask. Det gäller bara att stjäla två spader på bordet innan trumfen tar slut.  Så hur man än vänder det tycker jag att 4hj bör gå hem. Men det är alltid enklare att spela i efterhand när man ser alla korten🙂

9 kommentarer till 2010-04-22 Rond8 / Rättvisa?

  1. xlrocks skriver:

    Då vi mötte Marianne och PO öppnade naturligtvis Marianne(V) med 3ru! Som Syd chansade jag med D och Lennart bjöd 3hj som fick stå. Vi var klart nöjda med att vi fick kontraktet, så denna gång fick vi hjälp av motståndarna att inte hitta den ”självklara utgången”….
    Hur hade det gått om vi passat av 3ru? Om det blir en eller två bet beror helt på hur kl spelas, eller? Tror tom att 3ru har en liten chans att gå hem om inte NS är alerta då det finns möjlighet att resa spader på bordet. Med Sp8 ut och stöld i spader kan man väl nästan spela hem 3ru? Det gäller i alla fall för NS att saka rätt när alla ruterna kommer…

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Tyvärr Rickard, måste jag såga det mesta. För det första visar en spärröppning i lika zoner SJU spel i Modern Standard och det blir lite svårt med kungsjunde. Möjligen, möjligen att man kan se 6 spelstick i glada zoner.

    Sedan gällande motspelet så är det inte alls bra att spela ut för stöld – man har ju ändå ett trumfspel. Jag hade spelat ut en hjärterhonnör. Partnern tar med esset och vänder väl i hjärter. När Nord kommer in på trumf måste han vända i spader. Syd tar för kungen och vänder i klöver
    som Nord släpper till kung och bordet dog. Rättvist 200 in till NS
    – till odubblad taxa.

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Missförstånd?
    Tom jag tyckte den spärröppningen var i friskaste laget. ”Naturligtvis” var mer riktad åt hållet att vissa par har frisk chansning som en del av sin strategi, och mitt försvarstal gällde att vissa ”fegisar som inte hittade 4hj fick utdelning..”(minerat land). Håller helt med om att troligen får NS 200 men inte 100 på om vi hade lyckats, i så fall är ju dessutom min D kass, då vi nu bara fick 140 i 3hj. Vad är ”rätt” budgivning av NS efter Västs 3ru? Är det pass? (utan att titta i facit, alltså, utan vid bordet)

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Nord måste passa men Syd har en alldeles utomordentlig hand för en balanseringsdubbling => räknar med att Nord har runt 10 hp. Det är ingen chansning av dig utan ett helt korrekt bud enligt boka. Sedan är det upp till Nord att värdera sin hand. 3hj är ett slinkbud – Lennart har ju öppningsstyrka => några poäng fler än vad partnern räknar med. Och när två öppningshänder mötas skall …
    Men inte lätt att hoppa in 4hj då Syd inte måste ha fyrkorts hjärter. Finns ett par-tre försvarsspel på handen. Jag hade passat!

    Gilla

  5. Anonym skriver:

    hej på er!varför fick inte vi denna brickan?jag håller med Rolf efter 3ru skall
    man lugnt passa och ta in så många stick man kan för ett bra resultat.
    mvh bosse dubbel

    Gilla

  6. xlrocks skriver:

    OK – Två av klubbens bättre spelare tar hellre 500p (2X straff) än spelar det ”rätta” kontraktet 4hj som ger 620p?
    Då måste min slutsats bli att Mariannes ”felaktiga bud” är bättre än pass och att min idé att ta en i rabatt på ss i första hand (mitt inlägg 2010-02-04) kan vara mer optimalt i partävlingar på BBK även om de som skrivit Modern Standard har en annan uppfattning. Nu tycker jag väl att det bara finns knappt 5 ss så jag tycker nog 3ru är väl friskt i zonen ändå. Men med lite mer av hönnörerna i ru och 6 ss hade jag också glatt bjudit 3ru.

    Gilla

  7. Anonym skriver:

    hej xlrocks! eftersom endast 1 par hittat och spelat hem kontraktet 4hj.när
    minst 9 par gått bet är ju inte 4 hj.rätt kontrakt även om man med hjälp av
    motst.kan ev.spela hem detta.rätt kontrakt är 3hj.BRA! 3RU av fi OK, om det inte
    blir dubblat men det tror jag inte man kan vara säker på att göra då bjuder man
    förmodligen 4hj.med singel ruter och hoppas på att han däruppe e med mig.Varför
    kliva in o spärra med 3ru?JO förmodligen kan inte motst.hålla sig och då är kampen om kontr.igång någon segrar ju alltid och i detta fallet tror jag att
    spärrbudet 3ru firar triumf med ovannämnda resultat.friskt vågat är hälften vunnit enl.sägen.bosse dubbel

    Gilla

  8. Rolf skriver:

    Fast i praktiken Rickard, på denna bricka denna kväll i denna Medborgarsal hade till och med EN dubblad bet givit nästtopp. Det teoretiskt optimala 4hj är nästan omöjligt att hitta efter en störande spärröppning. Och när man väl är i 4hj är kontraktet ju inte självspelande.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Visst är urvalet magert för att dra generella slutsatser. Men jag fortsätter fundera i mina banor, då rädslan för att dubbla delkontrakt är ganska utbredd i vårt gäng. Detta gör ju att de taktiska fördelarna med spärr ökar.

      Gilla

Kommentera

