2010-04-22 15 / Inpetning – kan man hitta det?

Märklig kväll för mig plockade upp fyra balanserade händer med mer än 20 hp, så här satt jag V och räknade ihop 23!

Budgivningen gick 2kl-2ru-2NT-6NT, vi gillar att gå rakt på! Fick hjkn ut (Russinov? – N har damen betyder det). Så jag räknade 3+2+3+2= 10 stick. Ru eller hj 3-3 kan ge 13-kvistare, sen kan man maska i kl. åt båda hållen. N har redan visat 3hp så troligen har S klD. Man skulle kunna peta in N i hj och tvinga honom vända i kl då slipper jag gissa. Men hur är jag säker på att han inte sitter med en hög sp eller ru hacka, när det är dags. Nä – jag maskar direkt över S – kvar finns ju då 3-3 i hj och ru -> 1 bet!

Trist! Är det en chansning på plan A eller B, eller kan man spela så man vet om inpetningen lyckas?

Undrar Rickard

4 kommentarer till 2010-04-22 15 / Inpetning – kan man hitta det?

  1. Rolf skriver:

    Det finns Rickard en spelplan C = att ta reda på sitsen. Det är ju t.ex. bra att veta om hjärtern sitter jämnt eller ej.

    Så släpp utspelet! Nord vänder väl med spJ. Nu tar du ut allt i spader och ruter (ingen knekt föll – Syd har den). Nord sakar en klöver. Dags för två ronder hjärter.

    De satt jämnt! Ta en till och saka rutern då du måste behålla Kxx i klöver för att kunna slå din avslutande mask åt båda hållen. Nord sakar ännu en klöver och Syd sakar nog sin ruJ.

    Nu vet du att Nord säkert hade fler klöver från början än Syd. Om någon sakat trettonkvistaren i spader har du haft full korträkning. Men hade Nord haft JTxx i spader hade han nog föredragit hög spader ut istället för hög hjärter.

    Det är alltså högst sannolikt att Nord hade 5 klöver från början och
    således Syd dubbelton. Var är då klöver dam? Bland de fem eller bland de två? Att fördela honnörspoängen jämnt i detta läge är ingen spelplan – det är svartkonst.

    Bättre är att spela på att klöver dam finns mer än dubbelt så ofta hos Nord!

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Tack för din analys! Borde släppt första inser det, är ju sällan fel att släppa stick man ändå ska förlora tidigt, även om man inte kan förutse allt i det läget. Jag hade ju en möjlig mask i ruter också som jag missade helt vid bordet när jag lade min plan.

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Angående ”svartkonst”, Russinov ger vetskap om två av Nords kort. Dvs det finns 24 kort V inte känner till, 11 hos N och 13 hos S. Med den vetskapen kan man väl i alla fall dra slutsatsen att om ett kort saknas är sannolikheten att det är hos S 13/24 = 54% vilket är lite mer än 50, även om jag håller med om att ditt sätt att plocka fram 67% är bra mycket bättre.

    Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    Jag tycker som Rolf släpp första stick så har du koll på hur din plan för hemgång skall gå till. Utspel från hj-d-kn-x typ russinow är inte helt lyckat då spelföraren ju gratis får inf.om sitsen. Bättre utspel bör vara från spaderlängden med d-kn-x-x, sen är det upp till spelföraren att göra rätt.
    Att spela från kl d-x-x-x-x är direkt olämpligt då partnern normalt är kort där, en regel som nästan alltid stämmer. Kontraktet är otveksamt alltid hemma om spelföraren utnyttjar ett uselt utspel.
    NU! Kommer poängen! Vi spelade denna bricka mot Kerstin B.och vem tror Du gjorde utspelet? JO Bosse dubbel tala om självmord när man själv satt sig på stupstocken. Jag skäms för
    detta och vågar ärligt erkänna detta, man måste göra fel för att bli bättre. Så brukar jag säga till min partner när han gjort något tokigt. Nu gjorde jag det själv och det är minst sagt klanderligt.

    Gilla

Kommentera

