Bridgen den 15.4

Jag minns att någon har bloggat om att de for ner i källaren.
Jag om någon fick uppleva det i går.

 

Gunnel var taktisk och la bricka 4 i 6 NT då det är ju partävling. Hon räknade med att hennes klöver skulle ge bra utdelning.

 Jag som satt N fick RKn ut och efter att inkasserat alla säkra stick skulle jag tackla hjärterna.

Jag fick känslan att Ö hade längden i Hj och utan att tänka vidare så slog jag masken direkt över Ö och V fick på singel D. Detta resulterade i att jag fick tre straff.

Av detta skall man lära sig att om man bestämt att maska över Ö så lägg först ner Hj Ä från N och och se vad som händer.

I detta fall blir det topp på brickan istället för botten och delad vinst totalt. Så snacka om att fara ner i källaren.

 Kan det vara lärorikt för någon, knappast då detta är för enkelt eller hur?

/Lars-Erik

En kommentar till Bridgen den 15.4

  1. Rolf skriver:

    Du har ju Lars-Erik redan tömt ut den analytiska delen av brickan. Men då kan jag fylla på med en upplevelse från andra sidan. Som synes fick vi en botten när Lena Syde spelar likadant som du men gick upp med kungen för att fälla singeldamen. Det kallas kvinnlig intuition och där ligger vi ju helt i lä.

    Gilla

Kommentera

