2010-04-15 Bricka 21 / Första stick

bricka21

Denna vecka hade Lars Göran och jag inga dumma egna bottnar. Samtliga fyra röda brickor var resultatet av goda insatser från motståndarna. Exempelvis 1NT av Nord på bricka 21 ovan.

Jag spelade ut kl3 men det gick inte Hugo på. Han avstod från ett säkert femte klöverspel och tog med esset på handen för möjligheten att få fem ruterspel. Ruter till damen och tillbaks
på klK. Således 5ru + 4kl = 9stick = 150. Försvaret kan i bästa fall ta E+K i högfärgerna. 13 – 4 = 9 stick = 150. Alltså bokför vi en svensk medelbricka? Icke, utan en delad botten.

Vanligen gör spelföraren fel redan i första stick. Ta dig tid och uppskatta antal stick och kolla ingångar INNAN du lägger på första kortet. Här hade Hugo straffats om han girigt tagit utspelet med kl9.

2 kommentarer till 2010-04-15 Bricka 21 / Första stick

  1. xlrocks skriver:

    Spelplan eller inte spelplan, det är den stora frågan?
    Ibland har jag som spelförare upplevt lite frågande blickar från motståndarna när min partner lägger upp en singel i utspelsfärgen och jag funderar i en minut. Maskar han?
    Nä, jag tror på spelplan, hur fel den än visar sig vara… ”Jag har en plan” – det ger mig trygghet och ibland framgång, som du visar med ditt exempel denna vecka Rolf.

    Gilla

  2. Magnus skriver:

    Att bara spela på utan plan, gör man väl bara, om motståndarna är mycket nära och kära vänner.🙂

    Gilla

Kommentera

