Bricka 19

 

Spelade bricka 19 mot Rolf och Lars-Göran. Jag öppnade med 1 NT 15-17. Lars-Göran klev in med 2 hj.

Pass från Kent o pass ifrån Rolf. Att vi sedan får en bottenbricka mot dessa herrar är inte ovanligt. Min fråga är närmast vad man som Öst bör ha för att kliva in? Om det varit väst som bjudit som siste man

hade det varit mer försvarbart tycker

Hans T

4 kommentarer till Bricka 19

  1. bosse dubbel skriver:

    Naturligt inkliv av Lars-G med 6-korts hj. och 2 topphonnörer. Pass från Nord och då kan ju Öst bjuda 2sp med 5-korts alternativt 3ruter (6-korts med 2 honnörer) med sina 13 hp. och renons i hj.
    Passar Syd så bjuder Nord 3 klöver som är ett bra bud. Bjuder motst.nu en gång till får NS passa, men de gjorde inte jag 4 kl. odubblat blev nästan medel.. Man skall nog bara passa på Nords hand, nu kunde ju inte motst.dubbla och det var ju räddningen.
    Den som sliter till sig kontraktet får förmodligen merparten av poängen. Det ser man där man spelat hem 3 hjärter o 2 spader på öst/väst. Ibland lönar det sig att kämpa om delkontrakten som bl.a. Rolf påpekat i en tidigare bricka. Men titta på zonerna så ni inte får en otrevlig dubbling på halsen med ett katastrofartat resultat som följd….
    mvh bosse dubbel

    Gilla

  2. 8009hans skriver:

    Som korten satt nu är det inte svårt att bjuda, Men du kan inte veta att det är öst som har merparten. Kan lika väl vara nord och då kommer dit favoritvapen fram dvs X och då blir det dyrt då Ö/V var i zonen
    Hans

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Hans T. Rätt man vet ej var de bästa korten sitter eftersom ett inkliv inte lovar poäng utan bara spelsticksrelaterat. Men kämpa om kontraktet så får någon som är för övermodig i budgivningen X och då blir det dyrt. Jag stack ju fram hakan mot Åke Stein o bjöd 4 klöver på nord det var riskabelt men de dubblade inte (fega?). Men jag skulle nog fått på nosen med mitt svaga inkliv 2 gånger men ibland är han ”däruppe” med en.
    mvh bosse dubbel

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Jag har Hans försökt glömma torsdagens övningar. Just på denna bricka har LG deklarerat att eventuella tillgångar finns i hjärter – något jag kanske inte kan komma åt med en hård trumffärg. Därför är i varje fall mitt pass naturligt.

    Vad jag av ditt svar förstår är vad DU som Syd skulle bjudit? Jag har för mig att du öppnade med 1lf och att LG HOPPADE in med 2hj (men som sagt minnet …). För att OM du öppnat med en stark sang vore det ju Kent som skulle funderat och inte du. Fast i detta läge hade han nog passat med fyra kort i trumf.

    Men OM du öppnade med 1lf (som jag tror) tycker jag att du skall UPPLYSNINGSDUBBLA med fyra bra spader och plusöppning. Varpå Kent nog bjuder 3kl och ni har hittat fram.

    För övrigt fick ni topp på den andra brickan där jag dumt nog höll upp spaderkungen en gång för mycket …

    Gilla

Kommentera

