Rätt utspel – är ju viktigt…

Då det inte blir någon analys av Rolf denna vecka känner jag ett extra tryck att försöka åstadkomma något. Mitt första val ”slarvig spelplan” var i Rolfs anda. Var var min värsta groda?

Men egentligen var nog det mest intressanta denna kväll en av mina största bedrifter, att ensam göra rätt utspel och vi får ensamtopp!! Jag som egentligen hatar utspel.

Det hände dessutom mot Hans och Kent (vi hade revansch mot dem denna kväll då de i första ronden snuvade oss på 90%..) så jag tycker det är en extra krydda att få bjuda på detta, vår sista giv denna kväll…. Bricka 6!

Alla var trötta så Hans startade med 1NT trots att de var i zonen, och han fick chansen att förklara sig då jag som Syd oförsiktigt ställde en undrande fråga. Så budgivningen gick:

1NT(Ö)-p-2Kl-2Sp!-D-p-3NT.

När man tittar på utspelskorten som valts av S mot 3NT ser man att alla naturligtvis valt Hj, utom jag som gjorde det enda rätta och valde spader! Hans som spelförare kunde naturligtvis inget göra, det var kört med det utspelet!! Så TACK Partner för ditt mod, att våga tipsa om var straffen fanns. Så till min fråga till klubbens expertis: Var min partners inkliv rätt eller var det bara en tursam slump att det var rätt just då? Ska man göra utspelstipsande inkliv och i så fall när?

 

 

3 kommentarer till Rätt utspel – är ju viktigt…

  1. bosse dubbel skriver:

    Kul att ni fick en bra bricka mot Hans T. med ett bra utspel. 3 sang är helt naturligt med 10:an 4:e hos partnern men det förutsätter att V har minst 2 med en topphonnör annars dör man i 3 sang som de gjorde mot er. Lennart skall gå in med 2 spader i budgivningen, han har ju 11 points och en rejäl spader som tål utspel. Man måste vara på hugget och hjälpa sin partner att hitta ett bra utspel och straff. En bra regel när det gäller utspel mot 3 sang är att dra i någon färg där man kan ta emot ett återspel. Har motst. inte bjudit högfärg spela då ut den om du har någon honnör där. Det är endast i slamkontrakt man bör välja passiva utspel, om man inte har en bra sekvens. Nord var modig och visade bordsnärvaro med sitt inkliv för att tipsa om rätt utspel.
    Bosse Dubbel

    Gilla

  2. Kent Hansson skriver:

    Tyvärr var det nog mer min förtjänst än din, att du hittade spaderutspel. Jag skulle självklart bjuda 3NT direkt efter Hans 1NT. Men jag stördes lite av ert ”snack”, där jag oförskyllt tyckte mig förstå att Hans öppnat felaktigt med 1NT eftersom vi har svag sangöppning i ozon. Vi satt emellertid i zon och det var det ni tydligen diskuterade och jag fick en viss aning om.
    För att skapa mig mer tid, blev mitt svar 2 Kl som jag inte har någon glädje alls av. 3 NT skulle varit mitt bud om jag inte ”störts”. Men det var ju trevligt att ni fick revansch från första ronden.
    Obs. Jag skickade iväg mitt svar till dig Rickard, innan jag hann att förklara att du fick din utspelsinfo just därför att jag genom mina 2Kl bjöd in Lennart att visa sin spaderfärg.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Som vanligt, topp får man aldrig utan hjälp, så är det. Men lite ligger det i Bosses resonemang, att försöka godspela hjärter utan någon ingång är sällan en bra strategi, och om ni inte högfärgsfrågar skulle man kanske som S ändå inse att spader kan vara det bättre valet. Inte för att jag tror jag kommit på det under spelet…
      Rickard

      Gilla

Kommentera

