Slarvig spelplan

Budgivningen gick (om jag minns rätt) 1Hj p 1Sp p 3Sp p 4Sp (OK bara 21 hp men fp… en masse) Så det kändes solitt när min partner (V) lade ned sina kort på bordet. Lite stressat kunde jag konstatera, KORSSTÖLD, I just love it… Det är alltid lika kul när det lyckas. Så jag konstaterade 9 trumstick och Hj E = 10! Verkar simpelt jag stjäl vad som går, dvs fem trumfstick på Ö via stöld i Hj och HjE och fyra trumfstick på bordet, skönt att inte behöva lägga mer tid på det, speciellt eftersom vi är sena….

Att Bengt smart nog spelat ut sp6 och redan sabbat allt insåg jag inte då. Så jag tog det sticket med SpK. Tog ut HjE och liten hj till stöld, alltid lika kul att se motståndarnas uppgivna ansikte… Korsstöld är ju så gött!! Hjärnan gillade vad den kände, Kl 4 ny stöld ny Hj stöld allt flöt! Hmmmm!! Ska ju in på bordet rätt många gånger, hur ska det ske?? Och rutern är ju inte kul. Den får jag inte röra om jag ska få ett stick där… I så där femte stick började jag inse att jag hade fel spelplan, så då började jag se andra möjligheter.. Partnerns hjärter hade ju kunnat godspelas, även med 4-2 ger den ju två stick odlad. 3-3 är ju strö… Kan jag byta plan??? Too Late!! – 1 bet och 15%!!

Så det var flera som var smartare än jag på den brickan. Vore kul att höra hur ni kände när partnerns kort dök upp på bordet och hur ni grejade det…. Och +1 dessutom! Ahlbergs, Folke-Anders och Jörgen-Jan. Det är bara att klicka på ‘Leave a comment’. Jag tror det är många som är nyfikna.

Rickard

3 kommentarer till Slarvig spelplan

  1. bosse dubbel skriver:

    Med sp.6 ut kan du få problem, men de kan du lösa om du stannar upp ett tag i din tanke och gör upp en plan. Rör ej rutern som du var inne på för då får du problem. Korsstölder är ofta det mest effektiva sättet att spela hem ett kontrakt med snedsitsar på alla händer. Med sp-6 ut så gjorde du rätt att stjäla på bordet, stjäla 2 hj och spela sp.till bordets sista och då ramlar Motst. sista och du har 2 goda hj.att kasta 1kl. och 1 ru och då har du 10 spel och hemgång oavsett vad motst. gör.
    Bosse Dubbel

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Din spelplan var helt korrekt Rickard. Kontraktet är strö som BosseD säger om hjärtern sitter sämst 4-2 OCH trumfen precis 2-2.
    Du konstaterade också att med korsstöld kan du bara få 1+3+4 = åtta spader och hjärter Ess. Alltså MÅSTE du resa hjärtern för att ta tio stick.

    Det är ju inte lätt att sitta där och räkna ut vad som skall hända tio stick framåt. Jag gissar att du plötsligt insåg att du hade för stora trumfar kvar på handen. Generellt tänk så här; ta sticket på den hand där du har ”mest råd till det”. Ta alltså utspelet på handen och var rädd om trumfkungen. Den använder du för ”den slutliga uttrumfningen” när väl hjärtern är rest.

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Rolf och jag är helt överrens. Stöldres hjärtern så är
    kontraktet alltid hemma med höga spader på båda händer.
    Någon hade fått spader 6 ut och gjort 1 trick till. Det måste
    ha varit ett försvars misstag med ruterhanteringen.

    Gilla

Kommentera

