2010-03-25 Bricka 35 / Rolf

bricka35

Jag trodde ni hade tröttnat på mina bottenanalyser men på uppmaning kör jag en till då. Det handlar om konkurrens. 2sp var normalkontraktet. Hans-PG ville mer och bjöd 3kl. En bra "offring" (100 ut) som tvingade oss till 3sp.

Hans inleder med tre rundor ruter och PG sakar hjärter. Hans fortsätter då med hjärter trots att klöverspel kan bränna inne om jag (spelföraren) har Jx i hjärter. Men PG sakar hjJ.

Ett klövertapp kan jag inte undvika. Eftersom jag inte klarar 4-1 i trumf MÅSTE jag sätta spadern jämnt. Har Hans singel klöver? Nä, då hade han nog vänt  i klöver och hoppats på en stöld. Alltså har Hans troligen fördelningen 2 – Txxx – EKDxx – 2 och således PG  3 – Jx – xx – 6.

Men var sitter spader Dam? Hans har visserligen öppnat och har nog inte klEx för då hade han lyft på esset för att kolla PGs markering. Alltså har han en väldigt tunn men färgstark öppning = en utspelsöppning som jag tillämpar. Och med det synsättet kvittar spD; Dx = 1 fördelningspoäng.

Det är ju större chans att damen sitter bland tre kort än bland två kort. Så jag maskade i spader för delad botten istället för delad topp. Jag är ändå inte så förtjust i sillen.

Och nu kommer vitsen med konkurrensbudet 3kl. Om jag bara spelat 2sp hade jag säkerställt hemgången genom att trumfa två gånger för att förhindra hjärterstölden. Nu tvingas jag göra tre trick och får ett otrevligt val. Det var den ena lärdomen = kämpa om delkontrakten!

Den andra lärdomen är : spela på det uppenbara! Hans har helt enkelt "nästan öppning" eftersom PG inte behöver utspelsöppningar. Ett misslyckande är då lättare för partnern att bära. Lars Göran såg konfunderad ut och Hans nästan förnärmad ut i all sin förnöjsamhet.

3 kommentarer till 2010-03-25 Bricka 35 / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    HEJ ROLF! nu är jag på vagnen som Du poängterade i förra
    bloggen.Bricka 35 fick vi spela 2 spader efter attvåra
    motst.bjudit 2klöver och sedan lagt sig i korgen.vi mötte
    ingrid O-Langåsen och de var ju snälla nog o passa efter
    sina 2 klöver.Men nu skall ju min partner Ulf inte maska i
    spader som han gjorde missade att göra 3 trick då motst.spelade
    3 roder ruter o vände i klöver som partnern markerade.Alltid
    3 trick med ett sådant uselt försvar.En bra regel är följande:
    FÅR DU TEMPO I UTSPEL O BUDGIVNING SÅ ÄR BRICKAN OFTAST VUNNEN
    OCH DÅ FÅR MAN SIN BELÖNING MED EN TROLIG TOPP.Du Rolf kan ju
    det här ganska bra får Du bara Lars-göran med dig i tanken
    så är ni som vanligt i topp.Vill bara nämna att på bricka 36
    så tog jag som vanligt kommmandot och bjöd 4 spader mot 4 hjärter som alltid är hemma ev.+1 Nu fick jag -1 vilket gav
    full pott 24-0.Inget jag vill skryta med när motst.inte är
    av det vassaste slaget.
    FORTSÄTT GÄRNA ROLF O KOM MED BRA GIVAR O FUNDERINGAR SÅ VI
    FÅR FART PÅ SPELARNA ATT DELTAGA I BLOGGEN SOM JAG TYCKER ÄR
    FÖRBANNAT BRA MEN FRAMFÖR ALLT LÄRORIKT FÖR DE MINDRE RUTINERADE SPELARNA MEN ÄVEN FÖR GAMLA RÄVAR SOM SOMNAR TILL
    VID BORDET.ÅLDERNA SÄTTER SIN PRÄGEL PÅ OSS ALLA.MVH BOSSE D.

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Fascinerande läsning, men handen på hjärtat alla dom tankarna hinner du väl inte med när vi spelar, eller…
    Jag gillar ditt sätt att dra indirekta slutsatser – det är nog där det finns mycket info man saknar!
    När det gäller DK så har min partner och jag lärt det du säger den hårda vägen. Vore kul om du någon gång tog upp balansering som jag tycker är viktigt när det gäller fighten om DK.
    Rickard

    Gilla

  3. […] 79,2% på 9 brickor!! För oss andra som vill lära talar siffrorna sitt tydliga språk, det Rolf berörde häromveckan, kämpa för […]

    Gilla

Kommentera

