Bricka 16

Kan någon förklara för mig hur man med budgivning enl boken något sånär

kan hamna i kontrakt 3 hj. Norr öppnar med 1 ru Ö går in med 2 klöver

Som syd har jag 6 hj och 6 hp. Vad bör budet vara?

Hans

6 kommentarer till Bricka 16

  1. xlrocks skriver:

    Inte helt lätt fråga…
    Själv satt jag N och vi hamnade i 3Ru då partnern passade (enl boken) i det läge du efterfrågar. Min teori är att det kan ha varit : 1ru 2kl p p 2ru p 2hj 3kl 3hj, intressant att få reda på hur det egentligen gick till. Jag tycker 2hj i det läget kan vara ok, men det finns säkert andra uppfattningar om det. Jag hade tolkat det som signoff och bra hjärter efter det inledande passet..
    Trist bricka för oss (17%) och jag var spf. Knut tog för EK i klöver och fortsatte med sp9 som fick gå till min K. Jag såg hemgång i 2 tapp kl, 1 is sp och 1 i hj om bara masken i trumf gick… Så ru E ut och sedan hj till E och liten Ru i retur och mask. Hur kul var det? Knut fick på D och returnerad sp 8 som Solvig tog och ny spader som Knut stal. 2 straff och 17%, hade jag toppat eller om Solvig tagit för sitt ess hade vi haft 50%, trist historia som man helst vill glömma…
    Eller kanske vara generös och gratulera motståndarna till snyggt motspel!

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      hej bloggare!nu är bosse dubbel på hugget.bricka 16 hos oss
      gick budg. n-1ru-p-s-1hj-ö-2kl-n-2ru-v3kl-s-3ru-p-p-p-
      och det spelade jag hem naturligtvis! syd har bara ett bud att avge och det är 1hj.sen får han passa och låta N bestämma
      takten och då blev slutbudet 3 ru.vi spelade mot kerstin B –
      Nils-eric n.bra score på denna brickan.jag kan även notera att på bricka 15 snodde jag deras kontrakt 4hj.med hemgång
      och någon +1 jag fick 2- och det gav 15 points.på mina 4 ruter och de kan inte dubbla korten, sitter fel i sina valörer
      men de kan ju bjuda 4 hjärter i vit zon som med rätt spel
      alltid går hem.Är det så att man har respekt för bosse D.
      jag har ju hört att vissa tycker ej om att möta mig för min
      fräcka budgivning a´la peter fredin.Men det är inte att de är
      rädda för mig för att jag skulle vara otrevlig utan snarare
      för det jag nämnde.De flesta spelarna i bjärred spelar ju inte kanske merrän i bjärred medan jag är ute hela året på
      många klubbar och större tävlingar inkl.festivalerna i svensk
      bridge:s regi. 11 gånger har jag varit med.Det kan ju vara
      förklaringen varför man ligger lite före i bridgesammanhang.
      Jag vill med detta inte på något sätt förhäva mig på någon
      utan bara konstatera att mycket spel på många arenor ger ett
      bra resultat.jag spelar 4 ggr.minst rullande på hela året
      med en massa olika partners med olika sämre eller bättre
      bridgekunskaper.så de så.

      betr.den s.k. medaljligan vill jag bara poängtera att jag har
      under 2009-10 5st. 1:a platser med 5 olika partners då bör
      man väl ligga överst i hans medaljliga? en kul grej Hans! kör
      på, nya grepp i bjärred är bara till det positiva.

      nog pratat och mycket tack för ordet hoppas fler vill disk.
      på bloggen.mvh bosse dubbel

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Bosse D, det var det där med ödmjukhet. Vi vill gärna att inläggen här på bloggen är lite nedtonade även om vi känner viss respekt för din kunnighet och erfarenhet.
        När det gäller hemgång i 3 ruter vill jag bara nämna att det är beroende på om motståndarna tar sina klöverstick innan du hinner godspela din hjärter, en faktor som inte du kan påverka. Det hade varit passande att konstatera detta.
        Med all den erfarenhet du besitter inser du säkert att bridge är mycket mycket mer än tekniskt kunnande… En hel del tur är inblandat bland annat, och hur det gick för motståndarna föregående rond etc etc
        När det gäller trivseln i bridge tror jag på leende och beröm av medspelarna, samt undvika kritik av sin partner som viktiga faktorer. Dessutom tror jag att man spelar bättre bridge när man är mer avkopplad… Vi kanske borde göra som i Leeds.

        Gilla

  2. Rolf skriver:

    Ja Hans, man måste spela med Sputnikdubbling. Vilket många gör men bara ”på ena hållet”. SD visar minst 8hp (gärna 10hp här på tvåläget) och intresse för de två andra färgerna. Sedan är det rondkrav så länge svarshanden bjuder egna färger.

    Men vad betyder det då när man bara bjuder en egen färg? Naturligtvis att man INTE har till en SD. Budet är OKRAV. Och då partnern får passa måste man hålla sig med en tät femma men helst en sexa. Din hand är ett ovanligt bra exempel på budet 2hj efter 1ru – 2kl.

    I senaste seriematchen gjorde jag Lars Göran konfunderad med budgivningen 1sp (LG) – D – 2ru – p – 2sp – p – 3kl. Jag menar att det är samma läge efter en UD; RD är ”enda krav”. Jag som svarshand har således visat minst 5-5 i lågfärgerna och högst singel spader. Lars Göran skulle ha preferenspassat på 3kl! Båda mina bud är OKRAV.

    Gilla

  3. motalabridge skriver:

    Hur man hamnar i 3Hj? Jag har ju inte spelat brickan, men såg problemet. Jag kan tänka mig följande budgivning:

    N Ö S V
    1Ru 2Kl 2Hj 3Kl
    Dbl p 3Hj p
    p p

    Syd har visserligen bara 6hp, men det är en sexkortsfärg han har. Tian gör dessutom färgen klart mycket starkare. Ekn10xxx är i spelstyrka mer som EDxxxx än som Eknxxxx — dvs mer åt sex-poängshållet. Dessutom är man i ozon mot zon och då kan väl 2Hj som okravsbud vara tänkbart.

    Västs 3Kl är väl ok. Visst skulle han väl vilja visa sin Sp-färg men han skulle nog behöva lite mer hp för det.

    Nords dubbling är sedan av den negativa typen, dvs ungefär så här: ”partner jag vill att vi skall konkurrera men jag vet inte i vilken färg, kanske är det i din, eller också är det i min, eller också är det i den ännu objudna – jag har lite grann där också, välj du!”
    Syd väljer då att lägga kontraktet i Hj.

    Är inte detta tänkbart?

    Gilla

Kommentera

