Partnerbyte – kan det vara något?

Min ordinarie partner meddelade i tisdags att han insjuknat i kräksjuka och inte ville sprida detta vidare till BBK:s medlemmar, så där stod jag. Då min partner spelar på onsdagar fick jag chansen att inbjuda hans kvinnliga medspelare då, och inför torsdagen fick jag hjälp av Hans att hitta en annan tjej så det blev dubbelbingo.

Efter sedanvanligt försnack på onsdagen, där man på fem minuter ska överföra det man byggt upp med sin partner under hundratals timmar satte vi oss vid bord 13 som NS. Det blev lite trevande start men strax efter fikat kändes det mycket solitt och allt gick vår väg,… Vi hade kanonkort hela resan och slutade som spelförare 16 gånger på 20 brickor. Ibland chansade vi och då var det rätt, ibland var vi försiktiga och då var det också rätt. Vi toppade strax efter pausen nära 70% och landade på halvhyfsade 65,8!! Vi vann helt enkelt!

På torsdagen var jag sen från jobbet och min lånade partner denna kväll var redan bordad så det hann inte bli något försnack att tala om. Starten för att bygga förtroende var inte optimal, tre brickor där vi fick 2 bet i varje. I samband med pausen kändes det inte solitt, men då vi hamnade vid blindbordet fick vi ändå chansen att bygga förtroende… Vi hade kanonkort hela tiden och var spelförare 19 gånger på 23 givar (1RP). Ibland chansade vi lite och då var det fel, ibland var vi lite försiktiga och då var det fel, till slut skrattade vi båda lite uppgivet och våra motståndare tittade lite undrande på oss… Riktiga botten napp i rond 2,5 och 11 gjorde att vi landade strax över 40%!! Vi blev dock icke sist!

Förundrad över denna upplevelse undrar jag hur det kan bli så? Jag har hört det är vissa som tror bridge är ett skicklighetsspel, men slumpens skördar är stora, mycket stora. Det är helt enkelt kanske så att det är därför det är roligt? Båda kvällarna hade jag och mina partners roligt, det är ju ändå det viktigaste, eller?

Analys? Med lånade partners är motivationen till djupgående analys minimal. Möjligheten att få nytta i framtiden av eventuella missar man kan undvika är ju inte speciellt stor. Egentligen var det hela ännu mer märkligt varken på onsdagen eller torsdagen hamnade vi i fel kontrakt på grund av missförstånd, vilket ligger nära till hands när man inte är samspelta. Är det någon som har en förklaring??

Nåväl en incident från torsdagen i 12:e ronden kan vara värd att diskutera.

Vi satt ÖV och min partner öppnade 2NT (20-21). Det blev pass och jag grävde djupt i lådan och hittade 6NT som V. Det följde ppp, och Bosse D som N fällde kommentaren, ”Så kan man väl inte bjuda”. Jag tycker man kan det. Partnern har 20-21 jag har 13, dvs vi har 33-34. Då vi har minst 33 kan max ett ess vara ute. Med 2fp med klöver som trumf, skulle det eventuellt kunna finnas en storslam i klöver kanske. Kan man hitta den med en lånad partner – svar nej, med andra ord 6NT. Varför ge motståndarna en massa tips om hur korten sitter? Det var nio andra par som hittat detta kontrakt, så min fråga är hur många bjöd som jag? Och var det rätt?

  

11 kommentarer till Partnerbyte – kan det vara något?

  1. bosse dubbel skriver:

    hej rickard! jag läste på bloggen om er giv i torsdags i rond 12
    mot mig o tord o.min kommentar var vänlig och varför JO! ni
    vet ju inte hur era händer kan se ut i längderna där kan ju
    finnas 7 hjärter – 7 klöver eller kanske något annat slam-
    kontrakt.Nu var ju 6 nt ett bra kontrakt som alltid är hemma
    med tords utspel från ruKung då är hemgången säkrad.Jag tror
    siv hade för bra kort så hon blev s.m.k. kortblind och så i
    slutet av spelet kan det inträffa för vem som helst även mig!!!

    det jag vill poängtera var att alla som bjuder 1nt-4nt eller
    2nt-4nt missar viktig information till sin partner om kortens
    längder och styrka.Jag förbjuder mina partners att tillämpa
    sådan budgivning med hänvisning till ovannämda.

    Jag hoppas att Du och din partner inte tog detta som en taskig
    kommentar utan det var enbart av vänlighet och kanske en hjälp
    för fortsatta budsekvenser.mvh bosse dubbel (pratsam men väldigt generös och framförallt vänlig och jag är en god för-
    lorare det tycker jag man skall ha vid bridgebordet.tack för
    ordet.

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jaha Richard, nu har du lyckats att få den dubble Bosse upp på vagnen. Och det finns ju 12 spel oavsett utspel om man ger bort för klöver dam men räknefel råkar vi alla ut för.

    Angående dina två olika erfarenheter från onsdagens och torsdagens spel har du rätt i att ”flyt är bra” men betänk också att det dels är – och skall vara – stor skillnad – på den samlade bridgekunskapen, dels att Lennart och Inger spelat mycket bra tillsammans under din frånvaro. Du var därför mer samspelt med Inger än med Siv utan att egentligen veta om det.

    Gilla

  3. bbkmedlem skriver:

    Det är riktigt som du säger Bosse att 100% säker att 6NT är ”rätt” kontrakt kan man inte var i det läget, men kanske 95%. Man kan tycka en sån säkerheten räcker, det är ju sällan man är så säker på att man är rätt. Sen är det också sällan 6NT hemma ger under 75% i utdelning även om det kan finnas lite mer att hämta nån enstaka gång.
    När det gäller kortblidhet som du säger, det har vi alla drabbats av. Man minns inte ens vad som gick i föregående stick, det är pinsamt känner man, men detta innebär bara att man får in ännu mer bränsle från amygdala som blockerar ens rationella jag, blackout… (http://sv.wikipedia.org/wiki/Amygdala)
    Det var kanske just min aggresiva budgivning som gjorde att min partner kände extra press och hamnade där, så av det skälet var mitt bud fel.
    Rolf: Visst är Inger duktig och det är Siv, liksom min ordinarie partner Lennart. Det är inte självklart att de två bästa tennisspelarna som är bästa dubbelparet, sa min son när vi diskuterade bridge som spel. Bridge är inte bara 52 kortlappar, det är fyra hjärnor i konstellationen 2 + 2 inblandade också, dynamiken i det hela. Så visst är självrannsakan viktig i analysen.

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Det är den ensamme rutern som ger BosseD storslamsvisioner. Bara för att illustrera ”fördelningspoängen” vill jag påpeka att SJU spader är strö utan mask. Men det finns förhoppningsvis ingen som hittar den storslammen🙂

    Gilla

  5. Rolf skriver:

    Ääähh, det vill säga om man slipper spader ut! Det visar hur bra rådet ”trumf ut mot storslam” är ..

    Gilla

  6. bosse dubbel skriver:

    Godmorgon rolf och rickard! va kul att diskutera möjligheter
    och svårigheter i bridgens värld.Jag skrev i mitt inlägg att
    jag förbjöd mina partners att bjuda 1nt-4nt-2nt-4nt med hän-
    visning till att min partner vet ju inte ett skit hur kortens
    fördelningar ser ut för att hitta det optimala kontraktet.
    som rolf skrev var ju min tanke att det fanns kanske en storslams möjlighet med en fin 5korts klöver.Så där hade rolf
    rätt och jag tror att han nog hade provat den möjligheten så
    pass skicklig spelare är rolf.strunt samma man får ju bjuda vad man vill och det kan inte motståndarna förbjuda.Men ett
    påpekande i all vänlighet var ju för att hjälpa och inte stjälpa så enkelt var det.Som vanligt kan jag ju ej hålla käften men jag menar ju bara väl och jag kommer förmodligen att
    ske fler gånger.har man råkat ut för en hjärnskada och man är
    som jag en aggresivt positiv person blir det säkert så flera
    gånger men jag jobbar på det för att bli bättre.
    mvh bosse dubbel *riksmästare

    Gilla

    • bbkmedlem skriver:

      Kul att du hittat hit till bloggen Bosse. Jag tror de flesta i klubben ser fram emot att även du vill dela med dig av din kunskap och dina erfarenhet på samma sätt som Rolf gör.
      Jag har skrivit en liten handledning som kan vara till hjälp om du vill göra egna ”inlägg” ( http://77.244.230.30:8089/Liten%20handledning%20i%20bloggning.pdf ) Det är lite bökigt att få till bilden som beskriver handen, men det kan jag hjälpa till med.
      ”Postivt agressiv” är inte bara ett ”handikapp”, det är nog en egenskap som också innebär att man vågar ta bladet från munnen även här på nätet, så välkommen i gänget eller på vagnen som Rolf uttryckte det.
      OCH Grattis till segern i torsdags… Som du märkte satt det långt inne.
      Rickard

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        hej igen rickard! jag skall gärna delge givar och bud-
        sekvenser som jag varit med om vid lämpligt tillfälle.
        för att hjälpa andra bridgekolleger som kanske kommit
        i likadana svåra situationer.Jag har faktiskt ett ganska
        gott minne från brickor och budgivningar långt tillbaka
        det är väl förmodligen en begåvning man fått med moders-
        mjölken!Din sista kommentar i inlägget att vinsten satt
        långt inne var väl ett tidigt aprilskämt?40 poäng till
        2;an det motsvarar medel på 2 spelomg.så vi skulle kanske
        gått hem efter rond 11?skämt åsido! man skall inte hävda
        sig på andras bekostnad och det var inte meningen.
        mvh bosse dubbel

        Gilla

  7. 8009hans skriver:

    Hej Rikard
    Ser att det är lite att göra i Blekinge så att du kör hårt med bloggen. Även om jag inte är riksmästare eller aldrig blir så
    frågar jag efter 2 NT om högfärg finns. Efter den kontrollen så blir det 6 NT. Vi behöver inte diskutera rond nr 11.
    Hans

    Gilla

Kommentera

