2010-03-18 Bricka27 / Rolf

bricka27

 

Egentligen behöver jag inte "fylla ut" denna vecka men brickan ovan är lite intressant. Fast jag vill sätta en spader mindre och en klöver mer hos Väst. Men jag kan komma ihåg fel. 

Budgivningen inleds med 1hj – 2kl – 2hj. Nu tyckte jag som Öst att OM spD var värd något kunde vi ha utgång. Alltså 2NT. Nu kan Lars Göran slå av med 3kl (på Exx?) och vi får medel. Men han är ju optimist och vill gärna till utgång. Är utgången 3NT eller 4hj?

Väst vill ju säga så här "Gärna utgång partner men jag kan inte hjälpa till med ruterhållet. Istället
har jag en bra femma i hjärter". Hur säger man det med budlappar?  Jag anser att man bjuder 3sp (även med Kxx). Partnern har redan förnekat fyrkortsspader med 2NT och bör tolka budet som att rutern är öppen. I detta fall hade jag således bjudit 4hj som är hemma.

Och Rickard hade målat den röda raden vit istället. Ty partnern har missat filmen "Tala med budlappar" och bjöd 3NT med två bet. Budgivning är ett SPRÅK som kan förbättras!

—-

Bertil Hansson påtalade att även Motala tycker Lebensohl är bra försvar mot 2ruMulti. Se kommentar 3 på 2010-02-11. Nu menar jag att Motalas försvarssystem är väldigt avancerat med bud av färger man inte har. Sådant kan jag jag inte komma ihåg – jag vill helst att budlappen stämmer med handen = bjuda äkta färger.

På förekommen anledning tycker jag att alla par bör komma överens om ett försvar mot SvagaTvå.
Baserat på Lebensohl eller ej.

2 kommentarer till 2010-03-18 Bricka27 / Rolf

  1. bbkmedlem skriver:

    Jag tror inmatningen är rätt, jag satt nämligen V. Men det är ju enkelt att kontrollera för Lars-Erik som jag tror har brickan hemma hos sig. Som V tvingas man ju ljuga i rond 2 då man inte har styrka till reverse, om jag minns rätt var det så jag tänkte. Jag ljög 2NT (utan löfte om ruterhåll) och min partener returnerade 3Kl där vi stannade och vi fick ”vit” rad (42%).

    Budgivning är ett mycket utvecklingsbart språk, det finns 1.28746 E+47 olika budgivningar enligt Durango Bill: http://www.durangobill.com/Bridge.html . Ibland händer det att man väljer rätt…
    Rickard

    Gilla

  2. 8009hans skriver:

    Hej Rolf
    Jag har kollat inmatningen och den är rätt.
    Skoj att det blivit lite fart på bloggen.
    Hans

    Gilla

Kommentera

