8-8 i HF läggspel men ändå 1 bet…

Så var man då hemkommen från en fantastisk resa, 3 veckor utan bridge och verkligen på hugget – 31:a plats! Hur kul är det? Det är ju ändå bara ett spel – en lek, eller?

För en gångs skull hade Lennart och jag en resa i nedförsbacke, vi brukar gå bäst efter kaffet. Vi började på 48% och slutade på strax under 45%, ( vilket vi undvikit sen april i fjol) förmodligen beroende på att motståndet var tufft på slutet. Ekelunds i näst sista ronden är ju inte drömmen precis.

Men på bricka 14 med 4 Sp kändes det ändå stabilt när partnern lade upp sin hand:

imageVi hade bjudit p-1Sp-p-2Hj-D-2Sp-p-4Sp, visst med 3 ess borta, men om de inte tar för dom direkt så finns ÖT tänkte jag. Men det blev inget med det. Klöver ut från Kerstin och E. Hj 3 i retur och E, sedan hj till stöld och sedan RuE. 1 bet!

4Hj eller 4 Sp det är egalt. Det var 7 par som gick hem (88 eller 58%) och tre som fick 1 bet som vi och därmed 13%. Surt egentligen! Men det är bara att gratulera duktiga motståndare! Var det Lars D som var skillnaden, eller vad var det? Utan det tipset med Kerstins hand vad spelar man ut? Trumf är fegt men ofta rätt, när? Hj E följt av liten, hade jag kommit på det hade jag känt mig lycklig. Att inse att Hj3 kan vara singel är ju en rimlig gissning dock när man ser 10 hjärter…

Så min fråga denna gång är var det otur, eller var vad var det? Spf denna kväll för oss innebar 30%, motspel 56% och motspel i delkontrakt 67% (6 brickor). Varför fick vi inte sämre kort…

Och så en liten notis, förra gången vi var på 44% mötte vi Ekelunds i 10:e ronden och snittade 10%… Det är kul med siffror (;-), men blir man bättre som bridgespelare med det?

4 kommentarer till 8-8 i HF läggspel men ändå 1 bet…

  1. Rolf skriver:

    Om jag vågar ha en synpunkt Rickard ”får man ligga som man bäddar”. Du har naturligtvis en öppning men inte mycket mer. Dxx + Dx är inte 4 hp. Jag hade bjudit 3sp BARA FÖR ATT FÅ TYST PÅ GÄNGET. Jag vill inte släppa in Väst med 3lf därför att motståndarna kan mycket väl göra 4lf. Annars bör jag egentligen passa på 2sp – jag har kramat ut handen redan.

    Partnern förstår att jag har flera andra bud att ta till (positiva/negativa invitbud som 3lf, 2NT, 3hj) om jag vill invitera till utgång. Så partnern bjuder ALDRIG på 3sp – det är ett SPÄRRBUD.

    Och 3sp visar sig vara precis vad som går hem. Även utan att hitta hjärterstölden har motståndarna fyra spel att ta = 1hj (håll upp en gång) + 2ru + 1kl.

    Gilla

    • bbkmedlem skriver:

      Det är riktigt att hjärtern är lätt att blockera, det missade jag. Då är ju 4 hjärter det bättre kontraktet då spadern kan utnyttjas fullt ut om man kommer in innan motsåndrana tagit fyra stick.
      Det var i och för sig min partner som chansade på 4 spader, vilket inte syns i min dåliga beskrivning av budgivningen men vi ju inte på något sätt ensamna. Vi var ju 10 par som provade och tre som landade rätt. Med rätt bud och rätt motspel belönades man med 33%. Bridge är ett märkligt spel..

      Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jo visst Rickard, om man inte skall lägga ner ett par timmar på ”analysen” blir det lätt fel. Det är nog anledningen till det låga deltagandet här. Jag missläste budgivningen så bortse helt från mina kommentarer om ”3sp”. Som du skriver kan man spela hem 4hj (därför att öppnarens dåliga röda damer var guld värda), men det är inte helt enkelt att komma dit.

    Kanske om du bjuder om din hjärter(3hj)? Dels för att du har KJTsjätte, dels för att skydda din ruK som verkar sitta i fläkten. Men partnern kommer nog inte att lägga på. Jag hade inte gjort det. Vi får invänta budgivningarna från de fyra par som bjöd ”den enda utgången”. Kanske blev de hjälpta av att motståndarna hittade ruterfärgen?

    Gilla

  3. bbkmedlem skriver:

    Lite trist att inte flera vill tycka till här på bloggen…. Du kan alltid framföra din åsikt med signaturen ”bbkmedlem”.

    Nån av de som gick hem i 4HF har nog läst vår diskussion och egentligen tyckt lite annorlunda…

    Klicka bara på ”kommentarer” längst upp och du får en ruta där du kan skriva in din åsikt. Det är OK att börja med att ange bbkmedlem som signatur.

    Min idé är att du får en annan idé om de du träffar vid bridgeborden om vi visar lite mer av oss själva här – kanske något som ger en mer anslappnad och trevlig stämning när vi utsätter oss för den stora prövningen i lokalen på Medborgarhuset..
    Rickard

    Gilla

Kommentera

