2010-03-04 Bricka 9 / Rolf

image

I väntan på Rickards hemkomst dristar jag mig till att publicera ytterligare en bricka. Den kan ses som en uppföljning på förra veckans diskussion “hur att lösa en niokortsfärg”. Arne öppnade med 3ru, jag gick in med 3hj, Ulla funderade på 3sp men passade varefter Lars Göran lyfte till 4hj. Ett mycket normalt kontrakt i lokalen.

Ulla lyfte på spE och vände sedan i ruter. Arne tog två ruter och spelade sedan en tredje. Jag stal med hjE, la ner hjD och så hj mot K+T. Ulla bekände. Var sitter nu hjärter Knekt?

Som jag skrev förra veckan är det många som ALLTID toppar med nio kort. Som jag också skrev är det lite större chans att maska, speciellt nu när Arne visat en sexkortsfärg. Jag saxar från Ingers kursbok Den breda vägen:  “Ett jämnt antal kort sitter oftast ojämnt och ett ojämnt antal kort sitter oftast jämnt”.

Speciellt gäller för 4 kort hos motståndarna att sitsen 3-1 är 50%, 2-2 är 40% och 4-0 är 10%. Så jag fortsätter att maska – det skall enligt vetenskapen löna sig i längden. I detta fall belönades jag med en delad botten.

En kommentar till 2010-03-04 Bricka 9 / Rolf

  1. bbkmedlem skriver:

    Inte ”min blogg”, det är ER blogg…………..
    Jag råkade bara skapa den!

    Gilla

Kommentera

