Försvar mot multi – Bricka 1 02-11

image Så var det dags för en ny botten mot 2ru multi, vi måste hitta ett försvar mot detta… Finns det någon som har ett tips? Hittills har vår strategi ofta varit tig och lid och hoppas de hamnar fel, den lyckas ibland, dock inte denna kväll.

Lycklig plockade jag upp min sangöppning som V, när Kent som N öppnade 2ru sen blev det p-2hj och så var det min tur. Jag såg scenariot ppp och där var mina 16 hp åt he. Vi har inget riktat försvar (ännu) så vi trevar på känsla… Jag provade med D och det blev p och min partner föreslog 3ru varpå Hans snabbt lade ned 3hj. Satt och grunnade en god stund och gjorde bedömningen att nu hade vi nog fått upp dem högt nog så jag fegpassade. Hade jag valt 4Ru hade vi fått runt 35% nu blev det 4.

Dags för nästa mardröm – utspelet. Valde ett passivt utspel då jag trodde de kommit för högt, ruE följt av hacka till ruK och de gick enkelt hem. Skulle valt KE i klöver följt av ytterligare en klöver vilket måste ge oss ett trumfstick och en bet. Ser till min bitterhet att många hittat detta spel och därmed landat på 62%. Så Magnus och Göran, hur hittade ni det?

Undrar Rickard

PS. Du har väl kollat anslagstavlan och läst BBK40 och inte missat BBKWebben.  /DS

4 kommentarer till Försvar mot multi – Bricka 1 02-11

  1. bbkmedlem skriver:

    Jaha Rickard om du bryr dig om mina synpunkter så … / Rolf

    Att dubbla 2ru direkt (vilket du ju inte kunde) visar just en 16hp. Din dubbling i fjärde hand är en balanseringsdubbling
    då Nord har har förnekat en öppning. I detta läge kan du dubbla på en öppningshand!

    Din partner bjuder 3ru och INTE 2sp. 3hj av Syd.

    Du har ju hp att dubbla en gång till men då tycker jag du visar fem kort i spader eftersom partnern i princip förnekar en fyrkorts spader. Risken är stor att partnern hoppar till 4sp med Exx och en bra ruterfärg.

    Så då återstår att stötta partnern i hans strävan efter ett ruterkontrakt. Fast hade du haft Jxx i hjärter hade du kanske försökt med 3NT🙂 Med aktuell hand hade han i så fall tagit bort trissingen med 4ru.

    Budgivningen inleddes likadant vid vårt bord fast fi avslutade med 4kl-4ru-5ru. Och där ligger just problemet – inte vad den starka handen skall bjuda utan vad partnern skall ta sig till. Han som sitter mittemot dubblaren och det kommer ett pass, hur visar han noll poäng eller tio poäng?

    Vi tillämpar då Lebensohl (se under http://www.syskon.nu) där 2NT kräver 3kl.

    Du skall INTE spela ut ruE. Stor risk att fi stjäler och du tappar momentum. Du har ett ”riskfritt” utspel i klöver.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag bryr mig visst, även om jag ibland tycker lite annorlunda..
      Det intressanta i ditt resonemang som jag tar åt mig denna gång är att dra slutsatser av det icke sagda, som orutinerad inser man vad som finns att hämta där, om man använder lite mer av sin hjärna.
      Sen kommer det nog att ta ett tag innan vi tillämpar Lebensohl, tittade lite på syskon – vi har nog viktigare saker att fokusera på blev min slutsats.
      Nej jag vet att RuE var fel, för straff krävds ett aggresivare utspel denna gång. Det som jag tycker är svårt och som jag egentligen undrar över är: När passivt utspel – när aggresivt? Jag har hittills gått efter tumregeln, verkar de vara för högt välj passivt, dvs undvik till varje pris att ge favör. Går de hem? Välj aggresivt, men när det gäller partävling är detta ofta fel, där min förhoppning om straff i stället blir en övertrick som ingen annan släppt och därmed botten.
      EKkn är ju nästan ofarligt även om det finns en gaffel, det var väl det jag borde insett…

      Gilla

  2. motalabridge skriver:

    Om MTH öppnar med 2Ru multi har vi ju alltid minst två chanser att bjuda och risken finns ju att motståndarna är starka. Därför kan vi spara våra svagare händer till nästa varv och här i direktläget bara bjuda med starkare händer. Vi låter dubblingen betyda balanshand med 15+, eller ca 18+ med vilken hand som helst. Svararen utgår från att det är balanshanden och använder lebensohl. (Jo den konventionen är väldigt bra att ta till sig.) Enfärgshänder bjuder vi antingen direkt och naturligt på 3-nivån eller konventionellt genom att först bjuda 2NT. På detta 2NT bjuder partnern 3Kl om han är beredd att stanna där; på vilket jag passar om jag har klöver eller korrigerar till den färg jag har. Att direkt bjuda 3lå har vi som lite starkare än att gå via 2NT, men tvärsom med högfärgerna: att bjuda 3hö direkt på 2Ru är lite svagare än att först bjuda 2NT och sedan korrigera till 3hö. Buden 2hö (fortfarande talar jag bara om fallet då MTH har gjort multiöppningen) låter vi betyda UD av den andra högfärgen, så med t.ex. Eknxx xx Kxx Eknx bjuder vi 2Sp som en UD av Hj. Denna måhända lite udda UD kan partnern också behandla mha lebensohl.

    Sedan kommer läget då budgivningen gått (2Ru)- pass – (2Hj). Då vet vi i alla fall att inte svarshanden är stark, och viktigt att inse är att vi inte vet om vi kommer få ytterligare en chans eller inte. Risken är att öppnaren tänker passa och vi har spaderanpassning till partnern. Därför måste det vara prioriterat att hitta just spaderanpassningen. Vi låter dubblingen vara typ UD men kan vara samma balanshand med 15+ som ovan (besvarad med lebensohl). Sedan låter vi direkt bud 3lå även lova 4-korts Sp, och direkt bud 4lå lovar också 4-5 spader men förstås starkare. 2NT enfärgshänder precis som ovan, och den starka lågfärgshanden visar vi med överbudet 3Hj som frågar efter håll. Har man hjärter kan man passa och vänta på att öppnaren korrigerar till 2Sp – man får ju en chans till. Efter budgivningen (2Ru)- pass – (2Sp) bjuder vi på motsvarande sätt, men man får vara lite pessimistisk eftersom svararen lovar en del poäng.

    Efter (2Ru)- pass – (2Hj) – pass – (pass/2Sp) kommer andra chansen. Då vet man ju vilken färg öppnaren har, och man har ju redan förnekat divese enfärgshänder och en stark balanshand. Vi låter 2NT visa 5-5 i lågfärgerna, och 3lå lovar även 4-korts i andra högfärgen. Dubblingen är lite svagare UD än om jag bjudit 2hö direkt, och besvaras med lebensohl.

    Slutligen läget efter (2Ru)- pass – (2Hj) – pass – (2Sp) – pass – (pass) Dubbelt är UD (lebensohl igen), 2NT naturligt med ca 12-14 hp, 3lå visar även 4-korts hjärter.

    Hoppas det hjälper!

    Gilla

  3. bbkmedlem skriver:

    Ett stort tack för ett uttömmande svar. Kul att ni från Motala gjorde ett besök. Hoppas på fler korskopplingar i framtiden.

    Gilla

Kommentera

