Lomma 02-09 23

image

Visserligen i Lomma men då två Bjärreds-par möts kan väl en analys gå an ändå? I näst sista ronden mötte vi Agneta och Ulrik Svensson. Där tillfogades vi vår enda nolla. Sålunda öppnade jag med 3kl (lika zoner = 7spelstick och två topphonnörer), Agneta dubblade varpå Lars Göran bjöd 4kl (fel nr 1). Ulrik valde helt rätt 4sp varpå jag bjöd 5kl (fel nr 2).

Nu måste Agneta bestämma sig för vem som offrar sig mot vem. Högst troligt är 5kl en offring. Genom att då dubbla 5kl varnar Agneta Ulrik att bjuda vidare (exempelvis med ombytta högfärger). Genom att passa säger Agneta ”partner du får gärna bjuda 5sp om du tror det är bättre än fem dubblade klöver”. Detta pass kallas KRAVPASS. Därefter begår Ulrik det tredje felet genom att passa; han skulle ju dubbla eller bjuda 5sp.

Nu spelade den uteblivna dubblingen ingen som helst roll – 200 in var delad topp. Men sitter inte klövern 1-1 går 4sp hem. Det skall sägas att bara några få par hittade 4sp. Det är Agnetas tuffa UD på 3kl som banade vägen. Jag hade nog velat ha 15hp men i Lomma får man inga poäng bara på bra fotarbete. Lars Göran och jag fick endast ihop en topp och hamnade på medel. Medan makarna Svensson tog för sig och blev jättebra tvåa.

Fel 1 : Lars Göran skall ”passa på” att visa utspel med 3hj. Med bra stöd kan jag bjuda 4hj annars bjuder jag 4kl (i detta fall). Ny färg efter treöppning är krav för en rond.

Fel 2: Jag skall inte höja till 5kl. Jag har redovisat min hand med 3kl och därefter tar partnern kommandot (ungefär som efter 1NT-öppning).

Rolf Borg

En kommentar till Lomma 02-09 23

  1. xlrocks skriver:

    Spärröppningar är spännande, ibland topp ibland nada. Min idé om ett extra, dvs 4 Kl hade nog gjort att ni fått behålla det utan inblandning, eller…
    Vad spelar du ut som V med budgivningen 4Kl-ppp? Från K i Sp, eller ED10 i ru, säkrats att dra för damen i hj.. eller safe trumf… Då gör ni 5 trick… (med is i magen..)
    Men det är som du säger Agneta är tuff!
    Och Bridge är mycket psykologi!
    Om min teori stämmer går ni upp 15p dvs från placering 13 till 8 i slutresultatet….
    It is pure magic, these numbers…
    Mot er snittar vi 49% mot Agneta och Monica 34%……

    Gilla

Kommentera

