Bricka 40 2010-02-04 Täcke eller inte täcka…

Eftersom Lars Göran är på läger hade jag i går kväll nöjet att se Bosse Sjödahl mittemot. Han har varit medlem i klubben (i serielaget) i treiito år men spelar sällan partävling. Och bara sporadiskt ”vårt Acol-system” som i princip är det gamla LUCK-systemet skapat av Hallén och Stenberg på sin tid.

Olika synsätt på budgivning spelade oss ett spratt på denna bricka – och skapade en rejäl nolla. Jag öppnar med 1sp – utan hjE hade jag klämt till med (stopp) 3sp. Nord går in med 2ru och partnern bjuder 2NT som visar en jämn hand, minst 10hp och minst trekorts spader = en nerbantad Stenbergare i ett system med svag sang. Utan stöd i öppningsfärgen kan Syd avge en negativ dubbling = Sputnik.

Syd passar och jag (stopp) hoppar till 4sp. Det där med ”stopp” skriver jag bara för att lära mig tillämpa ”lappen”. Så långt allt gott och väl. Men Nord ville inte ge sig så lätt utan hystade in 5ru som Bosse dubblade. Vad som hände sedan borde jag dra ett glömskans skynke över, men kanske kan andra lära sig något – vi gjorde det i varje fall.

Jag står inte med på Bosses dubbling – vi har ju minst tio spader ihop och renons hos Nord låter troligt. Varför inte bjuda det där hjärteresset nu som jag nästan förnekat med 4sp? Och visa partnern ett ”bättre utspel” mot eventuella 6ru. Eller han kanske kan ha en hand för lillslam i spader om han dubblat på allmän styrka utan honnörer i ruter? Exempelvis Exx Kxxx Jxxx ED. Tänkt och gjort = 5hj.

Pass runt!!! Partnern hade stora svårigheter att förstå att jag plötsligt blev slamintresserad när jag ”slagit av” med 4sp och han sedan varnat genom att dubbla 5ru. Han fick det till att jag måste föreslå en alternativ trumffärg på femtricksnivån ….

Spelet med spader som trumf resulterar i tio eller elva stick. Om Nord kan undvika att resa ruJ så hänger det på hjärterbehandlingen. När hjD spelas från bordet skall Syd INTE täcka. Någon kan ha esset singel. Normalt täcker man först när den LÄGSTA honnören i masksekvensen spelas. I detta fall hjJ Fast det gäller bara om partnern kan få ett kort stort i färgen. Och det kan inte ske här – antingen har spelföraren ET9 från start eller har han nu bara esset kvar.

Alltså TÄCK INTE honnör med honnör. Om du som Syd täcker kan spelföraren resa hj5 genom att pressa ut din hj7. Och då få ihop elva stick. Så optimalt på denna giv är 4sp lika. Hade jag passat på 5ruD hade vi fått en topp med tre dubblade straff. Sa Bosse …

En kommentar till Bricka 40 2010-02-04 Täcke eller inte täcka…

  1. 8009hans skriver:

    Hej
    Det är inte lätt att spela 5 hf med 4+2 trumf. Detta blev jag varse förra veckan. Du lyckades att endast få 5 straff. Jag fick 7 straff. Men man kan få nästan botten om man glömmer att ta fram dubbelkortet på budet 5 ru vilket vi gjorde.

    Gilla

Kommentera

