39 2010-02-04 Spärra rejält!

 

Fram till elfte ronden höll vi till nära källaren (40%) denna kväll, men med en otrolig spurt med hjälp av generösa motståndare lyckades vi landa på vårt mål 50%. Så egentligen finns det en hel del 0:or och annat att analysera men nån gång kan man väl bravera med när man lyckats i denna blogg, så jag väljer ett sådant exempel denna gång.

Vi mötte Bengtarna innan paus, när jag fick 8-korts ruter, 7hp och var giv. Kanonläge för spärr mao, så jag satt och funderade en god stund 3 eller 4. Borde vara 8 spelstick och två straff om partnern är totalblank. Så det måste vara fyra som är rätt!! Vad gör man då som väst? Efter en god stunds funderande valde vår väst 4sp, och med den snedsitsen fick vi en bet. Det tycks ju finnas slam i både klöver och hjärter för ÖV. Slammen i klöver går inte att beta vad jag kan se, medan det finns straff i 6hj om N hittar renonsen hos sin partner. Tittar man på utfallet så var det bara ett par som hittade slammen, man kan undra hur det gick till? Spännande vore också att veta hur många som valde 3 respektive 4 som syd. Och huruvida detta påverkade utfallet, och om min tanke om spärr är riktig, ska man spärra ska det vara rejält, speciellt om motståndarna har mycket bra kort. Har de slam, tål man ju ända upp till fyra dubblade straffar eller räknar jag fel? Jag skulle kanske satsat på 5 ruter?? Vad tycker du? Undrar Rickard.

5 kommentarer till 39 2010-02-04 Spärra rejält!

  1. Rolf skriver:

    Det beror Rickard enbart på att Bosse inte ville att det spelades vare sig 4sp eller 5ru. Syd inledde med att passa. Det krävs 7 spelstick i lika zoner för att öppna med 3ru. Man räknar baklänges helt enkelt; två dubblade bet < fis förmodade utgång.
    Fast nog kan rutern uppföra sig så att man bara förlorar ett spel. Lite tjyv och rackarspel …

    Jag fick då tillfälle att öppna med 2sp som NÄSTAN kräver till utgång. Bosse bjöd 2NT (bör bjuda 3kl enligt systemet) varefter Syd vaknade till liv med 4ru. Det innebar att jag inte vågade bjuda 4hj med bara fyrkortsfärg utan fick bjuda 4sp.

    Nu tyckte Bosse att 5kl var ett bättre kontrakt. Men Nord ville också vara med och bjöd 5ru. Av någon anledning ville Bosse då inte bjuda 5hj utan valde 6kl – kanske var han rädd för att bli trumfmatt. Så slutbudet blev 6klD utan att hjärterfärgen nämnts.

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    För att återgå till 3-öppningar finns flera spelare som inte alls spärrar i första och andra hand – för att inte spärra partnern. Jag tillhör inte den skaran men spärröppningar i första och andra hand SKALL uppfylla kraven på spelstick och färgen SKALL innehålla två av de tre topphonnörerna. På så sätt blir spärröppningen KONSTRUKTIV för partnern. Han skall kunna bjuda 3NT med en topphonnör helt analogt efter budgivningen 1NT – 3xx (fast då räcker det med en sexa). Med andra ord är EKDsjunde för toppstark att öppna med – partnern avråds ju från att bjuda 3NT. Öppna på enläget istället🙂

    Med Rickards hand EKåttonde hade jag öppnat med 3ru – handen uppfyller båda kraven ovan. 4ru är inte att tänka på – du kan ju inte veta att fi strör lillslam. Ni kanske strör trissing!

    Spärröppning i tredje hand är däremot enbart DESTRUKTIV.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Tittade på ditt resonemang om spärr 3sp om du inte haft HjE på bricka 40. Vad jag ser då har du 7-korts utan E, mao 6 SS och 6hp. Du funderade då på 3Sp i lika zon (2-straffs läget enligt boka) Mao 1 stick kort även du. Jag tycker det är helt OK att ta ett i rabbatt i sådana lägen, är partnern helt blank har de ju 33-34 hp och man bör satsa hårdare av taktiska skäl. Håller dock med om att i 1:a hand kan man spärra partnern med 4 LF så man missar en given 3NT. Men denna gången var mitt resonemang rätt, det är ju en hel del slump inblandad i det här gamet också….

      Gilla

  3. Rolf skriver:

    Javisst Rickard, det finns ju inte precis ett bud till varje hand. Då får man ta till budet som ljuger minst (vilket ofta är pass). Men du missar lite mitt budskap; man får INTE spärra sin partner.

    För att avsluta resonemanget om konstruktiva och destruktiva öppningar på treläget finns det en sort ytterligare; den absoluta treöppningen. Det är kanske bara jag som använder den …

    Sitt i sista hand och titta på EKDxxx ungefär i lågfärg. Eftersom partnern har en tio hp är det sannolikt att du kan spela hem ett kontrakt på treläget. Varför bjuda in motståndarna i budgivningen så att de hittar sitt högfärgskontrakt? Jag öppnar med ”spärröppningen” 3lf och räknar med pass runt.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      I första hand tycker jag man kan satsa lite mer trots att det finns en risk att man kan spärrar sin partner. Man tittar på 6-8 hp vilket innebär att risken att partnern sitter med en jättefet hand är ganska låg, men visst finns den möjligheten. Med så lite info måste man använda sannolikhet och då talar mycket för utgång för fi. I andra hand tycker jag läget är lite annorlunda då en av fi berättat en del om sin hand. Men att man aldrig får spärra sin partner tror jag i långa loppet inte är optimalt, även om det kan vara bra för partnerns förtroennde för en…
      Min idé är i första hand en i rabatt på SS-skalan, i andra hand 0, och i tredje hand ?? Men som jag förstått det tror du inte på det Rolf. Tack för en givande diskussion.

      Gilla

Kommentera

