Bricka 15 2010-01-21

Analys publicerad av Rolf Borg

 
 

 
 

2010-01-21

 
 

I går kväll lavade jag bara kort från vänster till höger – min partner skötte allt med den äran. Och lämnade inga bottenbrickor för mig att analysera. Jag accepterar nämligen att göra fel – men helst bara en gång. Några dåliga brickor får man alltid och denna gång var det två 4sp som inte är något att orda om. Men den tredje dåliga brickan kan vi kanske lära något av.

 
 

Budgivning : 1NT – 2sp. Utspel 9. E samt T runt till E. Så långt förlöpte allt som väntat och jag hade redan börjat somna in. Partnern vänder med KLÖVER TVÅ och jag tar med kungen.

 
 

Jag borde tyckt att det var lite underligt spel på gång för är det något Syd kan saka på hjärtern är det ju ruter. Men det är för sent med rutervända nu. Det är bäst att hämta hem klöveress också och fortsätta med nästa bricka. 170 ut var inte bra men några hade lyckats ta in 620.

 
 

Men det var i 4hj! Och partnern undrade varför jag inte givit honom TVÅ stölder (vilket resulterat i nästtopp). Jag måste naturligtvis yrvaket skylla ifrån mig; dels på Syd som inte högfärgsfrågat och dels på partnern som spelat 2. Syd hade laga förfall efter att för många gånger fått den milda inviten 1NT – 2kl – 2ru – 2sp accepterad.

 
 

Men hur försvarade sig min partner? Något bludder om att J hade rest T …

 
 

Men just KLÖVER KNEKT hade fått mig att vakna. Varför denna vända? Helt klart saknar han D (vilket kl2 indikerar att han har). J är ju ett ”onödigt högt kort” och bör leda partnerns (alltså mina) tankar till den högsta färgen av ruter / hjärter (bortsett från trumffärgen alltså). Vändan kallas kanske Lavinthal eller Attityd av de som vet.

 
 

2 förde verkligen inte mina tankar till hjärterfärgen – J hade kanske gjort det. Bridge består av tre grenar; budgivning, spelföring och försvar. Försvarsspelet är svårast för att kommunikationen med partnern måste skötas via markeringar. Som ibland är styrka och ibland är längd och ibland är attityd och ibland är falska. Lika bra att ge upp?

5 kommentarer till Bricka 15 2010-01-21

  1. xlrocks skriver:

    Vi satt ÖV och våra motståndare bjöd 4hj. Tittar man i protokollet går det ibland och inte ibland, 4 av 10 lyckades. Vi var de enda som hade turen att ha motståndare som bjöd 4 och gick i 3 så vi fick ensamtopp.
    Tittar man på brickan ur NS perspektiv inser man, att hemspel av 4 trick är minst sagt småknepigt. Trumfen sitter 4-1 och det är ruskigt lätt att tappa kommunikationen mellan händerna då alla trumfen är slut efter utdragningen.
    Om jag minns rätt spelade min partner ut ruK som gick till esset. Två trumf från handen för att konstatera 4-1 och tankepaus. Tittar man från Nords perspektiv måste man bli av med de fyra hackorna i ruter på något sätt. Tre går att slänga på höga spader när den färgen är godspelad, den fjärde kan man stjäla på bordet. Det trista är att ingången till bordet ryker för att nå de höga spaderna om motståndarna väljer att ta för esset andra gången färgen spelas. Jag var inte så smart hade för någon bricka sedan bjudit på en övertrick därför att jag höll inne ett ess.. (Finns det någon som vet när man ska ta för sitt ess och när man ska låta bli?? Tacksam för alla goda råd i den frågan…) Så egentligen förtjänade vi inte straffen vi fick, men tiden blev knapp vilket blev vår snöda lycka….
    Finns det något säkert sätt att ro hem dessa 4 hjärter?

    Gilla

  2. 8009hans skriver:

    Vi spelade 3 hj = Jag tror att det är det riktiga budet.
    Vi fick ut 3 klöver spel och vi tog det 3:dje. Sedan tror jag att spader skall spelas så att spader Ess kommer ut. Därefter bör vi rensa ibland trumfarna och se till at hj kn på syd blir kvar. När det är gjort får vi 1 klöver 1 ruter 4 spader 4 hj och 1 ruter summa 10 spel. Vi spelade inte så utan vi försökte stjäla lite ruter.

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Jo Rickard, ett generellt svar om att ”hålla upp”.

    Det handlar helt om att BRYTA FIs FÖRBINDELSER. Såväl om fi är spelförare som försvarare. Jag vet att man lär sig det på Kursen. När Inger startade sin karriär vid det gröna bordet för något år sedan blev hon ofta sittande med sitt ess utan att ta något stick alls.

    I försvarsspelet MÅSTE ”hålla upp” paras med ”Malmö”, d.v.s. att partnern LÄNGDMARKERAR. Det är standard att högt+lågt visar udda antal. Sedan är det bara att räkna till tretton …

    I spelföringen används ”hålla upp” när spelföraren vill förhindra stöld (i färgkontrakt) eller ta bort ingång till en långfärg (i sang). Exempel kommer nog bara vi orkar hålla på ett tag till🙂

    Gilla

  4. xlrocks skriver:

    Inser fördelen med längdmarkeringar, då hade jag haft möjligheten att blockera spadern med större säkerhet. Vi får nog försöka oss på det. Kan man jobba med principen hög/låg i ”egna” färger och längdmarkering i de färger motståndaren drar i? Normalt markerar vi inget i motståndarfärgen men där skulle vi ju kunna köra med ”Malmö”. Attityd använder vi bara i lägen där partnern ska spelas in för stöld, då upplägget är uppenbart, hur skiljer man annars Lavinthal från en ordinarie markering?
    Ett annat läge förutom blockering som är knepigt är ju om man misstänker att motståndarna kan ha K och D på skiljda händer och man själv sitter med esset. Säg att det ligger Kxx på bordet och Spf till höger spelar x upp mot kungen, själv har jag esset. Tar jag med det i detta läget får Spf två stick i färgen, om han har Dx. Har jag is i magen och håller upp får han ju bara ett. Om Spf hade singel missar vi ju sticket för vårt ess. Så vad göra, är gissning enda metoden? Jag brukar konsekvent ducka i detta läge är det singel så kan man inte förhindra stick för kungen i vilket fall, dvs plus minus 0, är detta rätt räknat?

    Gilla

  5. Rolf skriver:

    Längdmarkering (se http://www.syskon.nu + Konventioner Motspel Malmö) sker i princip i spelförarens ”färg” – och endast när det bedöms nödvändigt. Vilket är när partnern kanske kan hålla upp. Annars ger man ju spelföraren försvarets fördelning ”gratis”. Med detta sagt blir det ju gott om missförstånd att se fram emot.

    Normal Lavinthal signal (ovanför Malmö i syskon) och styrkemarkering görs i princip när VI spelar en färg. Observera att det finns minst ett par bland oss som spelar med Lavinthal som styrkemarkering🙂

    Sedan finns ju ”attityd” som en slags Lavinthal när vi INTE ländgmarkerar. Och längmarkering i samband med styrkemarkering. Hur nu partnern kommer underfund med det. Så glöm detta och rör INTE ihop markeringarna.

    Att invänta K/D till esset är oftast rätt som du skriver. Ibland kan man se att spelföraren har andra tillgångar ”att saka på” och då bör man ju ta för sitt ess. Eller att man har Ex och då kan ju esset stjälas bort. Till samma problemområde hör att spela ut ett ess utan att partnern kan förväntas ha kungen.

    Gilla

Kommentera

